O tom, jaké výhody skýtá blogování pro vaši obsahovou strategii, jsme si už pověděli v článku Jak zvýšit návštěvnost webu. A zdá se, že jste se té myšlenky chytili a chystáte se pustit do psaní vlastních textů. Jak ale napsat článek, kterým předáte čtenářům podstatné informace a zároveň si udržíte jejich pozornost? A co teprve pozornost vyhledávačů? Pojďme se podívat na 10 tipů, jak napsat článek, který budou čtenáři číst a vyhledávače vyhledávat.

1. Ujasněte si, pro koho píšete

Nosíte v hlavě téma, které vám nedá spát a potřebujete se o něj podělit s internetovým světem? Při psaní článku ale nejde v první řadě o vás a o to, co je ve středu vašeho zájmu. Přeneste svou pozornost na čtenáře, které chcete na své stránky přivést a časem z nich vytvořit své zákazníky a klienty. Představte si, co takoví lidé běžně řeší, jaké mají problémy a s čím potřebují pomoci. A až na to přijdete, tak si sedněte k notebooku a pomozte jim.

2. Použijte vhodná klíčová slova

Analýza klíčových slov se stala nezbytnou součástí psaní textů. Pomůže vám najít témata, o která vaše cílová skupina jeví zájem a aktivně je vyhledává. Stránku obsahující klíčová slova navíc snadněji naleznou a zaindexují vyhledávače. Snažte se zvolené výrazy zakomponovat do textu přirozeně a mějte na paměti, že vyhledávače umí skloňovat a dokonce berou na vědomí synonyma. Co se týče hustoty klíčových výrazů, univerzální poučka neexistuje. Řiďte se vlastním rozumem a s klíčovými slovy to nepodceňte, ani nepřežeňte.

Základní analýzu klíčových slov zvládnete bez problému sami. K používaným nástrojům patří plánovač klíčových slov od Google Ads a seznamácký Sklik. Měsíční hledanost konkrétního výrazu zjistíte i na stránce Ubersuggest. Za sebe můžu doporučit také Marketing Miner nebo Collabim – za obojí si už ale připlatíte.

Plánovač klíčových slov od Google Ads
Plánovač klíčových slov od Google Ads

3. Pište stručně, jasně a přehledně 

Čtení tištěné knihy a internetového článku se od sebe výrazně liší. Na internetu totiž uživatelé nečtou, ale skenují. Co z toho pro vás plyne? 

  • Rozdělte text opticky pomocí nadpisů a podnadpisů. Čtenář díky tomu bude vědět, co ho v článku čeká a může si podle své libosti přeskočit k části, která ho skutečně zajímá. 
  • Pište stručně a jasně. Nikdo není zvědavý na zdlouhavé zápletky a nekonečné čekání na vyústění. To podstatné čtenářům naservírujte už v úvodu a postupně se tématem zaobírejte do hloubky. 
  • Co jde zkrátit, to zkraťte. A co už zkrátit nejde, tak zkraťte taky. 
  • Používejte odrážky a číselné seznamy. 
  • Zvýrazňujte. Podstatné informace napište tučným písmem. Čtenářovy oči se tak při skenování textu automaticky zastaví na nejdůležitějších bodech článků a odnesou si z něj to nejpodstatnější.

4. Oživte text obrázky

Texty dlouhé jak nákupní seznam nikdo číst nechce. Myslete na to a proložte ho obrázky nebo výmluvnou infografikou. Lidé si mnohem lépe pamatují věci, které vidí, než slova, která čtou.

5. Dejte obrázkům název

U obrázků se ještě na chvíli zastavíme. Při jejich vkládání nezapomeňte vyplnit alternativní název, který jasně popisuje, co obrázek znázorňuje. Název obrázku pomáhá vyhledávačům vytvořit si ucelenější přehled o obsahu vaší stránky. A v případě, že by se z nějakého důvodu obrázek v článku nenačetl, jeho alternativní popis napoví čtenářům, co si mají představit.

6. Nezapomeňte na texty za textem aneb meta tagy

S pojmem meta tag jste se možná ještě nesetkali. Ale s titulkem stránky a jejím popisem stoprocentně ano. Například ve výsledcích vyhledávání na Googlu. 

Co jsou meta tagy

Titulek stránky a její popis vyplňujte v ideálním případě sami. Především popisek. Jinak to dopadne tak, že Google sám zvolí část textu, kterou následně zveřejní. A vypadat to pak bude nějak takhle:

příklad meta titulku a meta popisku

Uvědomte si, že meta tagy jsou vůbec první ukázka vašeho textu, se kterou přijde uživatel do styku. Vaším cílem by tedy mělo být nalákat je k navštívení stránky a přečtení celého článku. Při tvorbě meta titulku a popisku znovu využijte klíčová slova, buďte struční a hlavně dejte lidem důvod, aby na článek klikli. Třeba takhle:

meta titulek a meta popisek

7. Nainstalujte si Yoast SEO

Pokud články tvoříte ve Word Pressu, s vyplňováním meta titulku a meta popisku vám pomůže nástroj Yoast SEO. A nejen s tím. Využijete ho k celkové optimalizaci textu z hlediska klíčových slov, interních a externích odkazů nebo již zmíněných alternativních titulků obrázků.

8. Učešte si URL

Věděli jste, že URL adresu můžete sami upravovat? To znamená, že není jediný důvod, aby vypadala takto:

jak upravit URL adresu

V textovém editoru Word Press jednoduše přepíšete automaticky vygenerovanou URL adresu stránky. Ať je krátká, stručná s dostatečnou výpovědní hodnotou. Třeba jako tahle:

jak upravit URL adresu

9. Vyzvěte čtenáře k akci

Blog v první řadě není prodejní platforma. Ale přesto má každý článek potenciál vzbudit ve čtenářích potřebu koupit si popisovaný produkt či službu nebo provést jiný typ konverze. K tomu je ale musíte popostrčit.

Přidejte na konec článku výzvu k akci – tlačítko, které čtenáře přenese na stránku s vaším produktem či službou. Nebo se zaměřte na neméně důležité cíle, takzvané dílčí konverze. Vybídněte čtenáře ke sdílení článku, sledování na sociálních sítích, odebírání newsletteru nebo registraci. 

10. Pusťte článek do světa

Napsali jste článek a aby byl dokonalý, postupovali jste krok po kroku podle tohoto návodu? Výborně, v tom případě vám zbývá jediná věc. Sednout si a čekat, kdo si vašeho užitečného a informacemi nabitého článku všimne. 

Nebo by bylo lepší tomu trochu pomoci? Přeci jenom – obsah na internetu přibývá každou vteřinou a konkurence jakbysmet. 

Máte zřízené (a fungující) sociální sítě? Odkažte vaše sledující na nový článek. Vyzvěte své kolegy a přátelé ke sdílení na jejich sociálních sítích. Posíláte svým klientům a zákazníkům pravidelné newslettery? Zmiňte se v nich o článku, který by se jim mohl hodit. A v případě, že svému obsahu skutečně věříte, nic vám nebrání investovat do jeho propagace.

Znát při psaní článku svou cílovou skupinu se vyplatí hned z několika důvodů. Pomůže vám to zvolit vhodné téma, použít často hledaná klíčová slova a především uzpůsobit text tomu, jak lidé na internetu čtou. Respektive skenují.

Zároveň nepouštějte ze zřetele fakt, že o úspěchu vašeho článku rozhodují i vyhledávače. Vyjděte jim vstříc alespoň v těch nejzákladnějších věcech. Alternativní titulky obrázků, meta tagy a přiměřená hustota klíčových slov – podrobně se tomuto tématu věnuji v článku o základech SEO.

Zdá se vám, že napsat článek, který má co říct, zaujme uživatele i vyhledávače a na konec udělá ze čtenářů zákazníky, nikdy nesvedete? Na blogování kvůli tomu ale zanevřít nemusíte. Jen ho svěřte do mých rukou.

Mimochodem, všimli jste si? Právě jsem vás vyzvala k akci.

Nikola Fleischmannová (Copypsavec)