Jak vypadá spolupráce s copywriterem?

17 března, 2023

}

Čtení na 5 minut

spolupráce s copywriterem

Chystáte se navázat spolupráci s copywriterem a zajímá vás, co můžete očekávat? Sice nemůžu mluvit za všechny kolegy copywritery, mohu vám ale prozradit, jak pracuju já. A kdo ví, možná to v budoucnu zažijete na vlastní kůži (text).

Takhle to dál nejde! Potřebuju copywritera

A je to tu zase. Sedíte před prázdným textovým editorem, pozorujete blikající kurzor a marně doufáte, že vás co nevidět políbí múza? Něco na ten blog (ty sítě, ty newslettery) přece musíte dát! 

Kdo ale říká, že to na ty internety musíte dát právě vy? Co kdyby to za vás udělal člověk, který se vymýšlením obsahu a jeho tvorbou živí?

Jen z té představy, kolik času, nervů a starostí vám to ušetří, se vám podlamují kolena, že?

Od chvíle, kdy vás poprvé napadne, že si najmete copywritera, uplyne různě dlouhá doba. Výsledek je ale stejný. V určitý moment mi v e-mailové schránce přistane poptávka

Pokud mám čas, chuť a vaše nabídka mě zaujme, brzy se vám ozvu zpět. A tak začíná první kolo seznamování.

Pojďme se seznámit

Teď přichází vaše chvíle. Mluvit budete totiž hlavně vy. 

Zaprvé mi to tak vyhovuje. Zadruhé vás potřebuju poznat. (Tedy spíš vaše podnikání, zas tak moc si nefanděte).

Občas vám do toho skočím, abych si některé věci ujasnila. Pokud máte zájem jen o jednorázovou výpomoc nebo krátkodobou spolupráci, zřejmě si vystačíme s několika e-maily.

Jestliže hledáte něco dlouhodobějšího, strávíme spolu 30–60 minut na telefonu nebo video callu. Ještě raději vám ale nakouknu pod ruce – do kanceláře, výrobny nebo prodejny. Díky tomu budou moje texty vyladěné do posledního detailu.

Na co se vás budu ptát? Stáhněte si úvodní dotazník, ať se na náš rozhovor můžete připravit. V dotazníku najdete obecné otázky, které pokládám všem klientům bez rozdílu. Během rozhovoru půjdeme více do hloubky.

Stáhněte si úvodní dotazník, ať víte, na co se vás budu ptát. 

Ujasněme si vzájemná očekávání

Jsem copywriter, dalo by se tedy čekat, že vám napíšu boží texty, které prodají ledovou tříšť v únoru. S extra porcí ledu.

Pravdou je, že textem dokážu prodat jen to, čemu sama věřím. 

Co ode mě tedy můžete očekávat?

  • Blogové články, které budou zajímat čtenáře i vyhledávače.
  • Produktové popisky, které zákazníka přesvědčí k nákupu i týden před výplatou. 
  • Newslettery, které nebudou končit nepřečtené v koši.

Co naopak není v mych silách? Nezaručím vám první místa ve výsledcích vyhledávání, skokové zvýšení prodejů nebo nárůst organické návštěvnosti ze dne na den. 

Stejně tak vám nedokážu navrhnout web, připravit grafiku nebo vytunit SEO. Pokud po něčem z toho toužíte, s radostí vám doporučím některého z mých kolegů

Aby to bylo fér, i já od vás něco očekávám. Třeba že si na mě uděláte čas, abych se o vás a vašem podnikání dozvěděla vše podstatné. Že mě připojíte na vaše kolegy, zaměstnance nebo zákazníky, pokud to bude potřeba. Nebo že mi fakturu proplatíte ještě před splatností.

Kolik mě to bude stát?

Pokud jde o cenu, jsem naprosto transparentní. Svou práci naceňuji dle hodinové sazby, kterou mám nyní nastavenou na 850 Kč.

Hodinová sazba je za mě nejférovější. Nikdy totiž dopředu nevím, kolik času mi tvorba textu zabere. Zatímco jednou napíšu článek za 3 hodiny, jindy se s ním trápím klidně víc jak dvojnásobek času. 

Jak k tomu přijdete vy? Po odevzdání textu vám společně s fakturou vystavím také report z aplikace Toggl, kde si trackuju odpracovaný čas. Díky tomu uvidíte, za co jste konkrétně jste své peníze utratili.

Do odpracovaného času si počítám vše od komunikace s vámi a shánění podkladů přes psaní až po korektury a finální nasazení textu na web. Co naopak neúčtuji je jedno kolo úprav textu, během kterého zapracovávám vaše připomínky.

Ukaž, co umíš

Známe vzájemná očekávání, máme nastavený tone of voice a dokonce jsme si určili i cílovou skupinu. To znamená jediné – je čas pustit se do psaní

Na začátku spolupráce se s vámi domluvím na ukázkovém textu, na kterém doladíme poslední detaily. V e-mailu vám přistane zpravidla do týdne od naší poslední komunikace. V téhle chvíli je míč na vaší straně.

Zapomeňte na strohé: Líbí/nelíbí.

Chci slyšet, jak na vás působí zvolený tone of voice. Co konkrétně vás v textech oslovilo. Co byste napsali jinak (a jak). A co byste bez debat vyškrtli.

Přichází na lámání chleba

Na ukázkovém textu jsme doladili zbývající detaily a shledali jsme, že si rozumíme a vzájemná spolupráce nám vyhovuje. Takže je ideální čas, abych prověřila vaše odhodlání – chystám se vám totiž vystavit zálohovou fakturu na přibližně 50 % celkové částky

Já tak budu mít jistotu, že neplýtvám časem na projekt, který nakonec nevyjde. 

Vy máte jistotu, že své kapacity nenabídnu nikomu jinému. 

Win win, co říkáte?

Tento bod platí jen pro nové nebo jednorázové zakázky. Dlouhodobým klientům vystavuji fakturu standardně začátkem nového měsíce.

Teď začíná ta pravá legrace

Záloha přistála na účtě? To je pro mě jasný pokyn, abych se pustila do práce. A taky že ano – ponořím se do rešerše, psaní, škrtání, přepisování, korektury a taky litrů a litrů zeleného čaje. Po celou dobu ale zůstaneme v kontaktu. Občas budu potřebovat doplnit chybějící informace, jindy vás jenom ujistím, že všechno běží podle plánu.

Nelíbí? V ceně máte jedno kolo úprav

Pokud ani jedno kolo úprav nebude stačit, hold zařadíme zpátečku a vrátíme se na začátek. S největší pravděpodobností nemám dostatek podkladů nebo jsme si dostatečně nevyjasnili svá očekávání. Druhé a všechna další kola úprav naceňuju opět klasicky na základě hodinovky.

Tak a je hotovo

V některých případech si v tenhle moment skutečně hodím ruce za hlavu a nohy na stůl. 

Samozřejmě hned poté, co vám finální verzi textu odešlu na e-mail. 

Často tím ale naše spolupráce nekončí. Pokud chcete, text nasadím rovnou na web a pohlídám si, zda mu to tam sluší.

A nakonec ještě ty finance

Pořádek (v penězích) dělá přátele.

Po odevzdání textů a jejich schválení vám vystavím konečnou fakturu na zbývající částku. 

Co k tomu dodat? Asi jen, že splatnost je standardních 14 dní.

Konec a šáteček? Doufám, že ne

Ani teď nemusí být všemu konec. S většinou klientů spolupracuji dlouhodobě, jiní se ke mně pravidelně vracejí. Samozřejmě ale pochopím, pokud hledáte jen jednorázovou záležitost. A kdoví, třeba se v budoucnu opět setkáme.

Pořád váháte?

Proklepněte si mě na LinkedIn. Napište mi. Nebo mi zavolejte. Pokud zrovna píšu a mám ztlumené zvonění, dejte mi chvilku a já se vám ozvu zpět.

nikola.koubinova@gmail.com

722 685 663