Tvořit kvalitní obsah na web stojí hodně času, námahy a v případě, že se tuto činnost rozhodnete delegovat na copywritera, i peněz. Přesto jsem přesvědčená o tom, že se investice do hodnotného obsahu vyplatí. Pokud si stanovíte jasný obsahový plán, který bude cílit na správnou skupinu lidí, můžete získat mnohem víc než jen vyšší návštěvnost a lepší pozici ve výsledcích vyhledávání. V první řadě je ale třeba vědět, jak vypadá kvalitní obsah.

Jak vypadá kvalitní obsah?

Kvalitní text by měl splňovat tři základní věci:

  • V první řadě musí být hodnotný a čtenářům předávat informace, které ho obohatí.
  • Za všech okolností je aktuální. Informace, které už dávno neplatí, si čtenáře nezískají.
  • Je unikátní, druhý takový text prostě nenajdete. Na Ctrl+C proto rovnou zapomeňte. Čerpejte z různých zdrojů a nezapomeňte do textu zahrnout i vlastní pohled na věc.

Obsah nemusíte tvořit jen na vašem webu

Text na webu to není jenom stránka O nás nebo popis produktu či služby. Správný copywriter si pohraje se slovy, kdekoliv je to jenom trochu možné. Nezapomíná dokonce ani na CTA (call to action) tlačítka, patičku webu nebo na chybovou stránku 404. Texty, které vám přináší návštěvnost, ani nemusí nutně viset na vašem webu – vzpomeňte si na newsletter, PR články nebo příspěvky na sociálních sítích. Abychom to shrnuli – s jakými texty vám může copywriter pomoct?

  • Otextování webu
  • Popisky produktů či služeb
  • Blogové články
  • Newsletter
  • PR články
  • Reklamní texty (FB reklama, PPC reklama)
  • Landing page
  • Příspěvky na sociální sítě
Jak vypadá chybová stránka na webu Lega?

Jak tvořit kvalitní obsah?

Pokud jde o tvorbu hodnotného obsahu, osobně nedám dopustit na blogové články. Zatímco osobní blogy zná každý, firemních blogů se stále mnoho podnikatelů bojí nebo jim nepřikládají důležitost. Přitom právě blog je často vstupní branou na váš web, přivádí vám nové čtenáře a potenciální zákazníky. Proč byste tedy měli investovat (ať už čas, nebo část rozpočtu) do tvorby blogové obsahu?

A proč se to vyplatí?

Zvýšení návštěvnosti a získávání nových potenciálních zákazníků

Pokud zjistíte, co vaše cílová skupina potřebuje a co řeší za problémy, dokážete jí nabídnou obsah, který ji zaujme a přivede na váš web. Z člověka, který do vyhledávače zadá dotaz “Jak vybrat pračku”, se tak díky hodnotnému blogovému článku může stát váš zákazník.

Lepší umístění v SERPu

Pište o tom, co vaši cílovou skupinu zajímá a získáte mnohem víc než jen vyšší návštěvnost. Pokud bude váš obsah přínosný a čtenáři ho budou dále sdílet, vyhledávače to zaznamenají a vy si tak vysloužíte lepší pozici ve výsledcích vyhledávání. 

Jak ale vědět, co vaši cílovou skupinu zajímá? Na něco jistě přijdete sami – své zákazníky znáte nejlépe. Na druhou stranu vám může unikat celá řada témat, která by přilákala nové publikum. Pomoci vám v tom může analýza klíčových slov. Díky ní zjistíte, co vaši cílovou skupinu skutečně zajímá, na co se ptá, co řeší za problém – jednoduše řečeno, co nejčastěji zadává do vyhledávacího pole. 

Základní analýza klíčových slov pro vás bude užitečným odrazovým můstkem, který vám poskytne řadu dobrých nápadů na témata vašich článků. Jak na základní analýzu klíčových slov se dozvíte v tomto článku.

Budování autority a důvěryhodnosti

Prázdnými slovy o tom, že jste dynamická firma s mnohaletými zkušenostmi se dnes už od konkurence neodlišíte. Raději svým zákazníkům dokažte, že se ve svém oboru skutečně vyznáte a že nikoho lepšího nenajdou. Jak na to? 

Pravidelně publikujte články, ve kterých prokážete své znalosti v oboru. Prodáváte pračky? Poraďte svým čtenářům, jak postupovat při výběru nové pračky nebo jak se o ni správně starat. 

Nezapomeňte – blogové články neslouží primárně k propagaci vás a toho, co nabízíte. Nikdo vám neuvěří, že jste zcela objektivní. Zaměřte se na své klienty – co řeší a s čím potřebují pomoc? Získejte si jejich důvěru, aby ve chvíli, kdy se jim rozbije pračka, zamířili za vámi.

Budování osobního vztahu

Pokud si k vám (vaší značce, službě nebo produktu) čtenáři vytvoří osobnější vztah a spojí si s vámi pozitivní emoce, bude pro ně mnohem těžší vyměnit vás za konkurenci. Oživte čas od času svůj blog článkem laděným do osobnějšího tónu. Nechte své čtenáře nahlédnout do zákulisí vašeho podnikání – nabídněte jim rozhovor s vaším dodavatelem, reportáž z vánočního večírku vaší firmy nebo jim s předstihem sdělte, jaké novinky pro ně chystáte. Uvidíte, že to ocení. 

Tvorba obsahu pro sociální sítě

V neposlední řadě vám každý jeden blogový článek poslouží hned dvakrát – kromě obsahu pro váš blog se totiž jedná o vhodný obsah pro sociální sítě. Dejte proto o nových článcích vědět svým fanouškům na Instagramu a na Facebooku a dostaňte ho tak k širšímu publiku. 

Kdy je načase povolat copywritera?

Tvorbu obsahu byste měli svěřit do rukou copywritera, pokud:

  • psaní nikdy nebyla vaše silná stránka,
  • nemáte dostatek času na vymýšlení publikačních plánů a tvorbu textů,
  • nevíte, o čem byste měli psát a analýza klíčových slov vám nic neříká,
  • nevíte, pro koho píšete a pojmy jako “cílová skupina” nebo “tone of voice” jdou mimo vás,
  • nevíte si rady s tím, jak dosáhnout svého cíle (zvýšit návštěvnost, získat nové zákazníky nebo například zvýšit povědomí o své značce).

Našli jste se alespoň v jednom z výše uvedených popisů? Pokud obsah pro svůj web nechcete budovat metodou pokus-omyl, ozvěte se mi a společně něco vymyslíme.