Kdo by nechtěl, aby se jeho web ukazoval na horních příčkách ve výsledcích vyhledávání? K tomu už dnes ale nestačí nasadit obsah na Word Press šablonu a vypustit ho do internetového světa. Aby se vaše stránky zobrazovaly na relevantní dotazy a návštěva uživatelů trvala více než pár sekund, je potřeba zapojit do tvorby webu alespoň základy SEO a porozumět tomu, jakým způsobem fungují vyhledávače. Máte pocit, že by se vám menší opakování hodilo? Tak čtěte dál.

Jak fungují vyhledávače

Google a Seznam všichni známe a vyhledávat na nich také umíme. Pojďme se na vyhledávání ale podívat z druhé strany. Co se vlastně děje po zadání dotazu? 

Každý vyhledávač si vytváří vlastní kritéria, neboli algoritmy, podle kterých hodnotí jednotlivé stránky webu. Po zadání dotazu následně určí pořadí zaindexovaných stránek ve výsledcích vyhledávání. 

Co vše je předmětem hodnocení stránek? Vyhledávače se zaměřují především na jejich obsah a technické nastavení. Hodnotí ale také množství a kvalitu interních a zpětných odkazů a popularitu stránek

A právě nyní vstupuje do hry obávaná a tak trochu tajemná zkratka SEO. Možná už tušíte, k čemu vám poslouží. Díky SEO nástrojům dokážete výš web zoptimalizovat tak, aby se zavděčil vyhledávačům i uživatelům. Ono jedno bez druhého ani není možné. A teď tedy – co si představit pod pojmem SEO? 

SEO – optimalizace pro vyhledávače

SEO je zkratka pro Search Engine Optimization, v češtině se běžně setkáte s termínem optimalizace pro vyhledávače. Pod toto označení spadají veškeré aktivity, které slouží k získávání relevantní návštěvnosti webu, a to prostřednictvím neplacených výsledků vyhledávání. Co si představit pod pojmem relevantní návštěvnost? Ta zahrnuje návštěvníky, kteří jsou pro vaše podnikání skutečně důležití, jelikož o něj projevují přirozený zájem.

Co tvoří kvalitní SEO

Na co je potřeba se zaměřit, pokud chcete budovat kvalitní SEO? Ve vašem hledáčku by se měla ocitnout tři základní kritéria, kterých se budete snažit dosáhnout. Částečně jsme je již zmínili v úvodu článku, ale pojďme si je připomenout.

  • Vaším cílem je vytvořit web přátelský k vyhledávačům (search engine friendly).
  • Podstatnou část úsilí byste měli věnovat tvorbě kvalitního a zajímavého obsahu.
  • Z dlouhodobého hlediska se zaměřte na to, aby váš web získal přirozenou autoritu a důvěryhodnost. 

I když se vám podaří dosáhnout těchto cílů, neočekávejte žádné zázraky přes noc. Vyhledávačům chvíli trvá, než vaši stránku objeví, vyhodnotí a zaindexují. Sebelepší SEO přinese viditelné výsledky až po delší době. A když k tomu připočtete fakt, že algoritmy vyhledávačů se neustále obměňují, dojde vám, že práce na SEO nikdy tak docela nekončí.

Zajímá vás, jak s trochou času a úsilí dokážete vytvořit web, který budou vyhledávače (a samozřejmě uživatelé) milovat? V tom případě si probereme jednotlivé kroky podrobněji.

Spřátelte se s vyhledávači

Čeho docílíte, bude-li váš web přátelský k vyhledávačům? Díky pár jednoduchým krokům pomůžete vyhledávacím robotům (tzv. crawlers) web lehce nalézt a usnadníte jim jeho navštívení. Jak na to?

Zviditelněte vaše stránky

Zmínění roboti, o kterých se také někdy mluví jako o pavoucích, přichází na stránku následováním odkazů. Proto by se vaše snaha měla upřít k tvorbě interních linků mezi jednotlivými stránkami vašeho webu. Vzájemné prolinkování skvěle funguje u blogů, kde do textu přirozeně vložte odkaz na další články a místo nic neříkajících výzev typu “čtěte zde”, nebo “viz odkaz”, použijte klíčová slova.

Pozvěte vyhledávače na váš web

Kolikrát nestačí, že vyhledávače vaše stránky naleznou. Ještě je potřeba usnadnit jim na ně přístup. Začněte u dvou nejzásadnějších věcí – obsahu a URL adresy. Co s nimi? Zjednodušte je!

Roboti na rozdíl od běžných uživatelů nerozeznávají obrázky a infografiku. Stejně tak nepřelouskají JavaScript. Proto ve svém vlastním zájmu zůstaňte u prověřeného HTML kódu a obsah stránek postavte primárně na textu. U obrázků pak nezapomeňte vyplnit jejich alternativní název, který již vyhledávače zaregistrují a vyhodnotí. Na základě alternativního názvu se budou vaše stránky objevovat i ve vyhledávání obrázků a také se tento popisný text objeví na stránce v případě, že se obrázek z jakéhokoliv důvodů nenačte.

V případě URL adres se dokonce nejedná pouze o vyhledávače, kterým se chcete zavděčit. Řekněte sami – která URL adresa ve vás spíš probouzí pocit, že se pod ní skrývá kvalitní a zajímavý obsah? 

URL adresa
URL adresa

Aby URL adresa se ctí reprezentovala stránku, ke které se váže, začněte tím, že si stanovíte jednotnou podobu URL. Té se poté držte v rámci celého webu. Snažte se o to, aby adresa byla co nejkratší a zároveň si udržela výpovědní hodnotu. Podobně jako příklad nahoře.

Spřátelte se s uživateli – ocení to i vyhledávače

Jak se z obyčejného webu stane web hojně navštěvovaný, oblíbený a sdílený? Hlavní roli pořád hraje obsah. Kvalitní, originální a také přínosný, nebo alespoň zábavný. A aby se k tomuto obsahu uživatel snadno dostal a měl chuť ho na webu studovat co nejdéle, snažte se mu jeho návštěvu usnadnit a zpříjemnit. Tím se dostáváme k další důležité zkratce – UX.

UX aneb User Experience 

Překladů této hojně používané zkratky je vícero, můžete si vybrat, co vám připadá nejvhodnější. Uživatelský komfort, prožitek nebo uživatelská přívětivost. Ať tak či tak, jedná se o široký pojem, který zahrnuje technické náležitosti webu a také jeho vzhled. 

Jak dlouho jste ochotni čekat, než se načte požadovaná stránka? Dvě vteřiny? Možná tři, když výjimečně nespěcháte? V tom případě nejste jediní, kdo má vysoké nároky. Většina internetových uživatelů má ten samý požadavek – hlavně ať je to rychlé! 

Jak jste zřejmě už pochopili, rychlost načítání stránky je jeden z atributů zahrnutých v UX. Rychlost načítání vašeho webu vám zkontroluje nástroj PageSpeed.

PageSpeed rychlost načítání stránky

Další nezbytnou součástí UX je uzpůsobení prohlížení webu na mobilu a tabletu. Více než polovina uživatelů dnes konzumuje internetový obsah ze svých chytrých telefonů, tak na ně nezapomínejte.

Rozvržení a grafické doladění webu má především za úkol zaujmout a jednoduše uživatele nasměrovat k tomu, aby vykonal kýženou akci. Na e-shopu bude tato akce spočívat v nákupu produktu nebo registraci k odběru novinek. Na webu nabízejícím služby bude chtěnou akcí vyplnění kontaktního formuláře s poptávkou. Ať je vaším cílem cokoliv, přizpůsobte tomu vzhled webu.

Na základě čeho vyhledávače hodnotí kvalitu UX? Hlavním ukazatelem uživatelské přívětivosti je délka trvání návštěvy. Jestliže uživatel vaši stránku opustí během pár vteřin, v očích vyhledávačů obdržíte mínusové body. Pokud bude míra okamžitého opuštění vysoká, vyhledávače tomu přizpůsobí vaši pozici ve výsledcích vyhledávání. A to směrem dolů.

Tvořte obsah, který stojí za uživatelův čas a pozornost 

Bez kvalitního obsahu nezaujmete ani vyhledávače, ani uživatele. Na co se tedy při jeho tvorbě zaměřit? 

Uvědomte si, proč lidé používají internet. Většina uživatelé internetu buď hledá pomoc a radu, nebo si chtějí ukrátit dlouhou chvíli a zabavit se u videa nebo při čtení článku. Z toho plyne, že vaší snahou by mělo být tvořit obsah, který budou uživatelé shledávat buď přínosným, nebo zábavným. Zároveň by měl řešit aktuální téma a poskytovat originální pohled na věc. 

Takový obsah má potenciál vyvolat v návštěvnících touhu dozvědět se víc. Stráví tak na vašem webu více času, registrují se k odběru novinek nebo rovnou využijí vaše služby. 

Tím to ale nekončí. Jestliže se lidé s vaším obsahem ztotožní, budou mít chuť se o něj podělit s ostatními na sociálních sítích a autoři ostatních webů ho budou citovat nebo na něj přímo odkazovat. To vše vyhledávače zaznamenávají, hodnotí váš obsah jako přínosný a oblíbený a tím spíše ho servírují dalším uživatelům.

Ukažte svůj obsah cílové skupině 

Pojďme ale váš web posunout ještě o kus dál. Obsah, který jste na něm vytvořili, totiž potřebujete dostat k těm správným lidem. K takzvané cílové skupině. A to pomocí klíčových slov. 

Cílová skupina se liší podle oboru a zaměření webu. Podstatné je, abyste si uvědomili, komu je určen obsah vašich stránek. Problematika určení cílové skupiny a práce s ní je komplexní záležitost, při které nestačí uživatele rozlišit podle pohlaví. V potaz se bere věk, lokalita, záliby a zájmy – vše, co je dnes o nás možné zjistit na základě našeho chování na internetu. 

Jestliže ale znáte perfektně své služby či produkt, nemělo by pro vás být příliš složité určit si ideálního zákazníka. Vytvořte si personu, která ho bude reprezentovat. Pojmenujte si ji a do detailu ji charakterizuje. A následně jí adresujte veškerý obsah vašeho webu.

K tomu vám poslouží klíčová slova. Jedná se o dotazy, které uživatelé na internetu zadávají do vyhledávacího pole. Na základě těchto dotazů vyhledávače zobrazují relevantní webové stránky, které daná klíčová slova obsahují. 

Každá SEO strategie by proto měla začínat analýzou klíčových slov. S ohledem na cílovou skupinu a aktuální témata, o která jeví zájem, vyfiltrujete konkrétní slova a výrazy. Ty potom s citem zakomponujete do textového obsahu stránky.

Získejte svému webu autoritu a důvěryhodnost

Třetím pilířem SEO je autorita a důvěryhodnost webových stránek. Jak si je vybudujete? Na rozdíl od předešlých kroků, které jste mohli sami ovlivnit, v tomto případě bude nutné spolehnout se na pomoc ostatních. Autoritu a důvěryhodnost vám totiž budují zpětné odkazy z ostatních webů. Budování těchto zpětných odkazů se také označuje jako link-building. 

Důležité je především to, kdo na vás odkazuje. Vyhledávače totiž hodnotí relevanci webu, na kterém je odkaz umístěný. Autoritu a důvěryhodnost získáte jenom v případě, že na vás odkazují weby, které jsou tematicky podobně zaměřené a navíc si své jméno v oboru už vybudovaly.

Zobrazovat se na prvních příčkách ve výsledcích vyhledávání a pozorovat, jak se zvyšuje organická návštěvnost stránek, si žádá systematickou práci na optimalizaci webu. Základní znalost SEO nástrojů a pochopení toho, jak vyhledávače fungují a co preferují, vám ji ale značně ulehčí.

Možná máte technické nastavení webu v pořádku a vaším cílem je pouze zvýšit jeho návštěvnost. A uvažovali jste už nad založením blogu? O tom, jak blogování zlepšuje marketingovou strategii, jsem psala v nedávném článku. S tvorbou článků, které zahrnují ta správná klíčová slova a potěší čtenáře i vyhledávače, vám s chutí pomůžu!