Znáte svou cílovou skupinu, ale nedaří se vám ji přivést na své webové stránky? Možná nemluvíte jejich řečí. Nenabízíte náhodou svým zákazníkům chladničky, ačkoliv shání novou ledničku? Analýza klíčových slov vás vybaví těmi správnými frázemi, díky kterým se vaše stránky zobrazí na předních místech ve výsledcích vyhledávání. Jak zvládnete základní analýzu klíčových slov pro váš web vypracovat sami?

Co je analýza klíčových slov?

Analýza klíčových slov je nedílnou součástí SEO neboli optimalizace pro vyhledávače. Správně udělaná analýza vám pomůže nalézt výrazy a fráze, které lidé v souvislosti s vaším podnikáním nejčastěji zadávají do vyhledávačů. Pokud relevantní klíčová slova přirozeně zakomponujete do webového obsahu, bude se ve výsledcích vyhledávání (neboli SERPu) umísťovat na vyšších pozicích a zvýší se jeho organický dosah.

Klíčová slova můžete vyhledávat pro celý web nebo pro jednotlivé mikrostránky a blogové příspěvky. Postup je v obou případech totožný, ale analýza klíčových slov pro kompletní web je samozřejmě mnohem náročnější jak časově, tak i obsahově. Je ale hodnotným základem pro informační architekturu webu.

Výstupem analýzy je dokument v podobě tabulky obsahující soubor vyhledávacích výrazů a frází, o něž jeví vaše cílová skupina zájem. 

Sběr klíčových slov

Jak se sběrem klíčových slov začít? Vytvořte si tabulku s několika sloupci, do kterých budete zaznamenávat klíčová slova, jejich měsíční hledanost ve vyhledávači Seznam a Google, přidat můžete i odkaz na cílovou stránku, na které klíčové slovo použijete, a svou vlastní poznámku. Jednoduchý vzor této tabulky si můžete stáhnout zde.

Kde hledat vyhledávací výrazy, které se týkají vašeho podnikání? Nabízí se vám hned několik možností, z nichž se nejdříve podíváme na ty neplacené.

Neplacené nástroje

Inspirujte se přímo u vašich zákazníků – zapátrejte v e-mailové komunikaci, v uživatelských recenzích a hodnocení. Všímejte si, na co se vás nejčastěji ptají, co na vašem webu postrádají. Pokud se orientujete v Google Analytics, zjistěte, přes které vyhledávací dotazy uživatelé nejčastěji na vaše stránky zavítají.

Nebojte se nakouknout ke své konkurenci. Všímejte si, jaká slova a fráze používá a zda některé produkty či služby neprezentuje pod jiným označením (jako již zmiňované chladničky a ledničky).

Skvělým zdrojem inspirace jsou také našeptávače vyhledávačů Google a Seznam. Jednoduše zadejte dotaz do vyhledávacího pole a našeptávač vám nabídne další často hledané varianty.

našeptávače vyhledávačů pro hledání klíčových slov

Opominout byste určitě neměli Plánovač klíčových slov od služby Sklik, který vám k zadanému dotazu nalezne příbuzné vyhledávané výrazy včetně jejich měsíční hledanosti. Z tohoto nástroje si užitečná klíčová slova a fráze jednoduše vyexportujete přímo do excelu.

plánovač klíčových slov sklik

Z neplacených nástrojů pro vyhledávání klíčových slov bych ještě zmínila Ubersuggest. Kromě měsíční hledanosti daného klíčového slova vám sdělí i hodnotu SD (SEO difficulty, neboli konkurenceschopnost) a navrhne další podobné výrazy. Dokonce vás odkáže na webové stránky, které se na daný vyhledávací dotaz umísťují na předních příčkách v SERPu.

Placené nástroje

Placené nástroje vám značně ušetří práci, pokud se analýzou klíčových slov zabýváte ve větším měřítku. Jedním z nejužitečnějších nástrojů je Marketing Miner. Jeho hlavní předností je objem dat, který vám poskytne. Na základě vašeho seznamu klíčových slov dohledá podobné výrazy z našeptávačů a konkrétních internetových stránek, katalogů a srovnávačů, které si sami určíte. Výsledkem je excelovský soubor s návrhy klíčových slov, jejich měsíční hledaností na Seznamu a na Googlu a další podrobnosti. Využít můžete i nástroj Collabim nebo Google AdWords, jehož fungování je vázané na správu aktivní PPC kampaně.

analýza klíčových slov v marketing miner

Pročištění souboru

Nasbíraná klíčová slova jste vložili do prvního sloupce tabulky a teď přijde na řadu časově nejnáročnější část. Soubor si seřaďte podle abecedy a následně ho očistěte od duplicit a nerelevantních frází.

analýza klíčových slov

Fráze, které spolu tematicky souvisí, označte stejnou barvou nebo je zařaďte do společné kategorie. Tímhle způsobem si můžete rozvrhnout, jaká klíčová slova použijete na mikrostránkách vašeho webu nebo která témata rozpracujete do konkrétních blogových článků.

long-tailové fráze klíčová slova

Klíčová slova a obsah

Základní analýzu klíčových slov máte v tento moment úspěšně za sebou. Asi je vám jasné, že tady vaše práce nekončí. Nyní je nutné vhodně zakomponovat klíčová slova a fráze do obsahu na vaší webové stránce. V žádném případě nepovažujte samotná klíčová slova za spásonosná. Text, jehož jediným smyslem je obsáhnout co nejvíce klíčových slov, vám z dlouhodobého hlediska nijak neposlouží.

A jak by měl vypadat obsah, ve kterém budou klíčová slova vypadat přirozeně pro oko čtenáře a navíc budou fungovat i v rámci SEO? Ve zkratce lze říci, že obsah by vždy měl mít nějakou přidanou hodnotu – píšete ho proto, aby čtenáři předal relevantní informace, vzdělal ho, pomohl mu vyřešit jeho problém nebo ho alespoň pobavil.

Přečtěte si, jak napsat článek, který bude pro čtenáře hodnotný. Zmíněná pravidla využijete pro tvorbu víceméně jakéhokoliv textového obsahu na webu.

Základní analýzu klíčových slov pro konkrétní mikrostránky, blogové příspěvky nebo menší webový projekt zvládnete s trochou vynaloženého úsilí a času sami. Zjistěte, jak vaše cílová skupina přemýšlí, co řeší za problémy a pomocí kterých výrazů vyhledává na internetu, a promluvte k ní tak, aby vám rozuměla. Přestaňte jí nabízet chladničky, bicykl a denimové kalhoty, když chtějí obyčejnou ledničku, kolo a džíny.